אימון שינה יעזור לתינוק שלכם ללמוד איך להישאר במיטה ולישון במשך לילות שלמים. ישנה המלצה להתחיל באימון שינה כאשר התינוק שלכם מגיע לגיל ארבעה חודשים בערך כדי להכניס את ההרגל הזה בגיל מוקדם ככל האפשר (לפני גיל זה הם פשוט לא יבינו).

ישנם תינוקות שיבינו את העניין מהר יותר מאחרים ולכן חשוב לא להתייאש ולא לאבד תקווה אם התינוק שלכם דורש יותר אימון מאשר התינוק של החברים שלכם. ישנן שלוש שיטות מרכזיות שבהן משתמשים באימון שינה ועליהן כאמור נדבר במאמר זה.

אימון שינה

אימון שינה – הדרכים

דרך ראשונה: תנו לו לבכות

דרך זו נחשבת לשנויה במחלוקת. הסיבה לכך היא שאנשים רבים מאמינים ששיטה זו מבקשת מההורים לתת לתינוק שלהם לבכות לבד בעריסה שלו עד שהוא נרדם, לא משנה כמה זמן זה לוקח. זה לא נכון. המשמעות האמיתית של דרך זו היא לתת לתינוק שלכם לבכות לפרק זמן מוגדר לפני שאתם ניגשים אליו ומרגיעים אותו. ישנן מספר שיטות הנמצאות תחת המטריה של דרך זו. מיד נעבור עליהן בפירוט רב יותר כדי שתוכלו להבין טוב יותר את הדרך ולמצוא את השיטה הטובה ביותר בשבילכם ובשביל הילד שלכם.

שיטת פרבר

גרסה זו של הדרך הראשונה נקראת על שם רופא הילדים והסופר ריצ'רד פרבר. הוא פרסם לראשונה ספר על שיטת אימון שינה זו בשנת 1985. היא נותרה פופולרית מאוד בימינו, והיא מושתתת על הרעיון שהירדמות בכוחות עצמו היא מיומנות חשובה שהילד יצטרך לשלוט בה. שיטה זו לא מבקשת שתתנו לילד שלכם לבכות עד שהוא נרדם אלא לבכות לתקופת זמן מסוימת כדי לראות אם הוא נרדם באופן עצמאי. במידה והוא ממשיך לבכות לאחר חלון הזמן שהגדרתם (משתנה בין ילד לילד ותלוי בהורים), רק אז לגשת אליו ולנסות להרגיע אותו.

שיטת אימון לשינה עדינה

שיטה זו דומה לזו של פרבר בכך שהתינוק יישאר לבד קצת ויבכה. עם זאת, בדרך כלל שיטות אימון שינה עדינות כוללות ביקור במיטתו של התינוק כל חמש דקות כדי לנחם אותו ולהשכיב אותו חזרה לישון בכל פעם מחדש עד שהוא נרדם. עם שיטה זו, לא תצטרכו להתמודד עם תקופות ממושכות של בכי. עדיין תהיה להם קצת נחמה מכם בזמן שהם לומדים להרגיע את עצמם. עם הזמן, הגדילו את חלון הזמן שבו אתם נכנסים לחדרו. אם בפעמים הראשונות, נכנסתם לחדרו כל חמש דקות, בפעמים הבאות, היכנסו כל 10 דקות ובלילה הבא כל 15 דקות וכן הלאה.

בנוסף, זה כולל הסרה מה שנקרא "קביים לשינה". הכוונה היא להפסיק להניק, להפסיק עם המוצץ ועם הצעצועים לפני השינה. הסיבה לכך היא לעזור לתינוק ללמוד לא לסמוך על שום דבר חיצוני כדי שיעזור לו להירדם.

דרך שנייה: בלי דמעות

אם אתם לא אוהבים את הרעיון של לתת לילד שלכם לבכות למשך זמן, בשל כל סיבה שהיא, יכול מאוד להיות שזו הדרך המתאימה לכם. השיטות הכלולות בדרך זו מאפשרת לכם לבצע אינטראקציה עם התינוק העוזרת לקשר ביניכם עוד יותר.

שיטת הכיסא

זוהי שיטה פשוטה מאוד. הרעיון הבסיסי הוא להכניס את התינוק לעריסה כשהוא עדיין ער. לאחר מכן, שבו ליד העריסה שלו בכיסא וספקו רוגע ותמיכה עד שהוא נרדם. בכל לילה הזיזו את הכיסא קצת יותר רחוק עד שהוא מצליח להירדם באופן עצמאי כשאתם כלל לא בחדר.

אימון שינה
תדאגו לכך שיהיה כיסא בחדר

שיטת ההתעוררות וחזרה לשינה

כולנו, גם מבוגרים וגם תינוקות, מתעוררים באופן טבעי 3-4 פעמים בכל לילה. זו עובדה, גם אם אתם לא זוכרים שהתעוררתם. לכן, הרעיון של תינוק שישן לילה מבלי להתעורר הוא מיתוס בעיני מפתח השיטה. שיטה זו מתמקדת בלסייע לתינוק להרגיע את עצמו חזרה לשינה מספר פעמים בלילה. הרעיון הוא להרדים את התינוק כשהוא נמצא בידיים שלכם בכל דרך שהיא. לאחר מכן, הניחו אותו במיטה שלו. אחר כך, אתם צריכים להעיר אותו כמעט מיד בצורה נעימה כמו דגדוג בכפות רגליו או בנשיקות עד שהוא מתעורר ואז תנו לו להירדם חזרה בכוחות עצמו. המטרה בשיטה זו היא ללמד את הילד להרדים את עצמו באופן עצמאי לאחר שהוא מתעורר.

אימון שינה
פשוט תנו לו להירדם לבד

דרך שלישית: דעיכה

במידה ושתי השיטות לא מתאימות לכם ולילד שלכם, כנראה שזו הדרך בשבילכם מכיוון שהיא סוג של משלבת את שתי הדרכים הקודמות. בדרך זו, אתם מצריכים לתת המון תמיכה והרגעה עד שהתינוק נרדם ובהדרגה להוריד את המינונים. זה יכול לכלול תקופות קצרות של בכי כאשר התינוק שלכם לומד להרגיע את עצמו.

שיטת החניון

שיטה זו דומה לשיטת הכיסא שדיברנו עליה. זה מצריך ישיבה בחדרו של התינוק שלכם עד שהוא נרדם. השוני הוא שההורים לא מבצעים אינטראקציית מגע עם הילד אלא רק במבטים ודיבור רגוע ורק במידת הצורך. גם בשיטה זו, עליכם להזיז את הכיסא רחוק ורחוק יותר בכל לילה עד שאתם כבר לא נמצאים בחדר. לאחר שבועיים, הכיסא כבר אמור להיות מחוץ לחדר.

שיטת הבדיקה המתוזמנת

שיטה זו מאוד מאוד דומה לשיטת האימון לשינה עדינה אך בשיטה זו, אתם לא משנים את חלון הזמן של הביקורים שהוא חמש דקות בכל פעם ואתם לא נותנים לו לבכות. היכנסו לחדר שלו והרגיעו אותו בדרך מסוימת (כל פעם אותה דרך). זה יכול להיות ליטוף קל וזה יכול להיות פשוט להגיד לו שאתם אוהבים אותו. בשיטה זו אתם מראים לו שאתם עדיין כאן ולא הלכתם לשום מקום. זה נותן לילד שלכם את הביטחון והתחושה שהכל בסדר.