תינוק בעריסה, יכול להיות חמוד מאוד, בעיקר אם הוא ישן או משחק כי אנו זוכים לראות אותו ברגעים שלווים וחמודים. יכול מאוד להיות שאתם תתעוררו לילה אחד מהבכי שלו, אתם תיגשו לחדר שלו והוא פשוט יעמוד בעריסה ויבכה.

הדבר הראשון שאתם צריכים לשים לב אליו כשזה קורה, הוא האם האזור בטוח. אם הם הצליחו לעמוד, לא מאוחר הרגע שבו הם ינסו לטפס החוצה וזה יכול להיות מאוד מסוכן. מצד שני, כדאי לדעת שאם הוא התחיל להתעורר בלילה ולהיעמד בעריסה, אתם כנראה לא תישנו יותר מדי בלילות הקרובים.

כדי לעצור את התופעה הזו מהר ככל האפשר וישנן שתי דרכים מרכזיות לעשות זאת ובדיוק עליהן אנו רוצים לדבר היום.  

תינוק בעריסה
זו יכולה להיות בעיה רצינית

תינוק בעריסה – מה הבעיה בעצם?

יותר מזה שעצם העובדה שהוא עומד בעריסה היא בעיה בטיחותית אופציונלית (וחוסר שעות השינה שלכם היא גם בעיה בפני עצמה), הבעיה הגדולה באמת היא שאין לילד מושג אין לחזור לישון. יש שם משהו פסיכולוגי שהרבה פעמים (לא תמיד ולא כל הילדים), הם פשוט לא מצליחים לחזור למצב של שכיבה. זה גורם לכך שהם פשוט ממשיכים לבכות עד שמישהו מגיע או שהם פשוט נרדמים בעמידה.

במידה וזה קורה והם נרדמים בעמידה, נפתח כאן מעגל חוזר שבו הם קמים, בוכים, נרדמים בעמידה, בשלב כלשהו שוב קמים כי זה לא נוח לישון בעמידה וחוזר חלילה.

במידה והילד שלכם כבר עושה זאת ואתם קצת חסרי אונים לגבי איך לעצור את זה, מיד נציג בפניכם שתי דרכים לעצור את התופעה הזו.

תינוק בעריסה
זה עלול לקרות הרבה

תינוק בעריסה – שיטות למניעה

קודם כל, בשתי הדרכים אתם תהיו צריכים להיות חסרי רגשות כלפי הילד שלכם. כן, זה יהיה קשה אבל זה חשוב מאוד ואף קריטי להצלחה. הדרך הראשונה אומרת שכאשר הוא נעמד בעריסה שלו, אתם צריכים לגשת אליו ופשוט להשכיב אותו חזרה לישון.

נשמע קל נכון? אנו מצטערים להגיד לכם שקל זה לא. התינוק שלכם, כמעט בוודאות, יקום חזרה באותה מהירות שהשכבתם אותו חזרה לישון. במידה וזה קורה, אתם צריכים להשכיב אותו לישון חזרה. הוא ירצה שתרימו אותו אליכם, הוא אולי ירצה לשחק אם הוא מעט ערני אך אתם חייבים להראות לו שכרגע זה זמן לישון ולא משנה מה, אתם לא מוציאים אותו מהעריסה.

תינוק בעריסה
הוא כנראה לא יישאר ככה הרבה זמן

דרך זו דורשת מכם המון סבלנות. רוב הסיכויים שהוא לא יחזור לישון אחרי הפעם הראשונה ואף לא השנייה שהחזרתם אותו לשכיבה. הורים הועידו שהם היו צריכים להשכיב את הילד שלהם חזרה יותר מ-50 פעמים עד שהילד נשאר לשכב ולא חזר לעמוד. כמובן שלשיטה זו יש גם יתרונות והיתרון הגדול ביותר שלה הוא שהיא עובדת. לאט לאט, ככל שהלילות יעברו, אתם תצטרכו להשכיב את הילד שלכם פחות ופחות והוא יקלוט שכאשר זה קורה, הוא צריך לחזור לישון. 

הדרך השנייה היא מעט יותר קשה, גם בעבורכם וגם בעבור הילד שלכם. השיטה הזו דוגלת בכך שהילד צריך להסתדר לבד. במידה והוא נעמד ומתחיל לבכות, אתם צריכים לתת לו לנסות לחזור לישון לבד. אנו לא אומרים שלא תיגשו אליו, להפך, אתם צריכים לגשת אליו כי אם לא תעשו זאת הוא כנראה ימשיך לבכות ללא הפסקה. הכוונה היא שאסור לכם להרים אותו ולהשכיב אותו חזרה וכמובן לא להוציא אותו מהעריסה.

גשו אליו, שבו לידו ואפילו תנו לו יד אך שוב, אל תרימו אותו בשום אופן. המטרה של שיטה זו היא לגרום לילד לחזור לישון באופן עצמאי. בשלב מסוים הוא יצטרך להבין איך לחזור לישיבה ומשם לשכיבה.

שיטה זו היא מעט קשה יותר מכיוון שבשיטה זו הילד בוכה יותר כי ישנה פחות אינטראקציה בינו לבין ההורים. חלק מההורים מעדיפים אפילו לא לגשת אליו ולתת לו להסתדר לבד לגמרי אך הורים אחרים העידו שהם ניסו את השיטה הזו, ניגשו את הילד וישבו לידו אך הוא עדיין לא הפסיק לבכות כי הם לא עשו דבר מעבר לכך. במידה ויש לכם סבלנות (וגם לשכנים שלכם), אתם יכולים לנסות את הדרך הזו. היא תלמד את הילד שלכם להסתדר בכוחות עצמו וזה תמיד דבר טוב.

אם התינוק שלכם נעמד בעריסה, זו יכולה בהחלט להיות בעיה. ניתן לפתור אותה בשתי השיטות שהצגנו ואם אתם הצלחתם לעשות זאת בדרך אחרת, אנו נשמח לשמוע עליה. בהצלחה ולילה טוב.

רוצים לקרוא מאמרים בנושא נעלי צעד ראשון? אם כן, לחצו כאן.

שאלות נפוצות


תינוק בעריסה – איך מחזירים לשינה תינוק עומד?
כדי לפתור את העניין, אתם צריכים פשוט להשכיב אותו כמה וכמה פעמים עד שהוא נשאר שוכב ולא קם חזרה. זה עשוי לקחת זמן.
תינוק בעריסה – למה זה קורה?
זה קורה כי הילד רוצה לעמוד מכל מיני סיבות. יכול להיות שהוא כבר לא עייף, יכול להיות שלא נוח לו וכדומה.
תינוק בעריסה – למה הם פשוט לא נשכבים חזרה?
הם פשוט לא מצליחים לעשות זאת בכוחות עצמם ויש לעשות זאת בשבילם.