איך ללמד צעדים ראשונים זה אחד הדברים החשובים ביותר בחיים
ואחת החוויות החזקות ביותר בתור הורה. אז איך עושים את זה?

איך ללמד צעדים ראשונים הוא אחד מהחיפושים הפופולריים ביותר בקרב הורים שילדם הגיע לשלב הזה בחיים. הצעדים הראשונים של התינוק הוא מהרגעים המרכזיים בחייו ובתקופת הזמן הקצרה שלנו כהורים וכשהרגע הזה מגיע, יש הרבה דברים לעשות כמו לקנות מוצרי בטיחות לתינוקות אבל הדבר החשוב ביותר שיש לעשות הוא ללמד את הילד איך ללכת. אז איך עושים זאת?

איך ללמד צעדים ראשונים – שלבי ההתפתחות

לפני שילדכם יתחיל ללכת באופן עצמאי יהיו לכך שלבים מקדימים. השלב הראשון הוא עמידה. בסביבות גיל שמונה חודשים, הילדים מתחילים להסתקרן ויתחילו למשוך עצמם למצב עמידה בעזרת רהיטים וחפצים אחרים (אולי אפילו גם בעזרתכם). עודדו את ילדכם לעמוד כמה שיותר כדי לעזור לו לגבש את שיווי המשקל שלו ולהרגיל אותה לפוזיציה זו.

בשלב השני, ילדכם יתחיל לעשות את צעדיו הראשונים תוך כדי עזרה שלכם, ההורים, בתמיכה בו. בשלב זה צריך להתאמן איתו כמה שיותר על הליכה כדי שיתרגל וירגיש בטוח. השלב השלישי הוא שלב שבו הילד יצליח ללכת כמעט לבדו. הוא ייעזר ברהיטים, בקירות וכמעט בכל דבר שהוא יצליח להישען עליו כדי ללכת. כדי לעזור בשלב זה, עודדו את ילדכם לעזוב את החפצים שעליהם הוא נשען כדי שילך באופן עצמאי. השלב הבא הוא הליכה עצמאית. זה יתחיל לאט לאט, כמה צעדים ראשוניים. עשו מזה סיפור כי זה מה שזה. עודדו את הילד ותראו לו שאתם גאים בו, הם מרגישים את זה.  

איך ללמד צעדים ראשונים?

  1. העניקו שבחים – שימו לב לרמזים של התינוק שהוא מוכן לשלב הבא ושבחו כל הישג. תנו יד כשצריך והכי חשוב, תיהנו מכל רגע.
  2. נפילה רכה – נפילות הן בלתי נמנעות כשמתחילים ללכת לראשונה. תהיו לצידו כשהוא נופל ותנגבו לו את הדמעות כשצריך. שימו כריות סביב ותנסו לרכך את הנפילות כמה שיותר.
  3. אתגרים – בשלב מסוים, התינוק שלכם יצליח ללכת על משטחים רגילים והוא כבר יהיה רגיל לעניין. ברגע שזה קורה, צריך לאתגר אותם. תצרו להם אתגרים כמו עלייה וירידה או משטחים לא אחידים (אך בטוחים!). זה יעזור לאיזון ופיתוח השרירים.
  4. הושטת יד – זהו התרגיל המוכר ביותר בספר. פשוט עודדו את ילדכם ללכת באופן עצמאי אליכם בזמן שאתם מושיטים את הידיים לתפוס אותו.
איך ללמד צעדים ראשונים
תעזרו לו בהתחלה

איך ללמד צעדים ראשונים – איך אפשר לעזור לתינוק לעבור להליכה טובה ויציבה?

קודם כל, יש להיות קשובים ולשים לב לקצב ההתפתחות של ילדכם. יש ילדים שלוקח להם יותר זמן להתקדם בסולם השלבים. אז אם לקח לילדכם זמן לעבור משכיבה לישיבה, אז ככל הנראה גם ייקח לו זמן להתחיל ללכת. זה בסדר, פשוט לוקח לו יותר זמן וזה משהו שאי אפשר לזרז. מצד שני, חשוב מאוד לגרות את התינוק כדי שיתחיל ללכת. בין אם זה איזשהו ממתק או להרחיק ממנו את הצעצוע האהוב.

איך ללמד צעדים ראשונים – ממה להימנע וממה להיזהר כשמלמדים צעדים ראשונים?

האקדמיה לרפואת ילדים בארה"ב ממליצה להימנע מהליכונים לתינוקות. הסיבה היא בשל כך שתינוקות רבים מצליחים להפוך את ההליכון ונפגעים בראש ובצוואר ואלו הן פגיעות לא פשוטות ובנוסך זה מעכב את התפתחות ההליכה של הילד. דבר שני שכדאי להימנע ממנו הוא לדחוף את הילד שלכם יותר מדי. הציבו מטרות התקדמות הגיוניות ותנו לו להתקדם בקצב שלו.

לסיכום, תהיו לעזר לילדכם ולא למכשול. היו קשובים ושימו לב לרמזים שהם נותנים לכם. עודדו אותם כמה שיותר ועזרו להם לעבור משלב לשלב. כדי ללמוד עוד לחצו כאן.

אם אתם רוצים לקרוא עוד מאמרים בנוגע להליכה ונעליים, לחצו כאן.