לוח זמנים לילדים גורם להם לסדר במהלך היום מהסיבה הפשוטה שהם יודעים למה לצפות. ילדים, רבה פעמים מאבדים את עצמם כי הם לא יודעים מה לעשות. שגרה מסודרת תעזור למנוע זאת ולמד אותם איך עובדת מסגרת שיש לעמוד בה.

במאמר הבא, אנו נציג בפניכם את היתרונות של לוח זמנים לילדים וגם ניתן לכם הצעות לפעילויות שיכולות להיות בלוח הזמנים של הילד שלכם. חשוב להגדיש שכל ילד הוא שונה ולא כל לוחות הזמנים מתאימים לכל הילדים. יש להתאים את לוח הזמנים לילד מבחינת יכולות, תחומי עניין ועוד.

לוח זמנים לילדים – יתרונות

ילד צריך ללמוד להסתדר במסגרות מגיל צעיר ככל האפשר. במהלך חייו, הוא יעבור המון מסגרות שונות (גן, בית ספר, צבא, עבודה) וזה חשוב שהוא יידע איך להסתדר בהן וכיצד הן עובדות. בנוסף לכך, מסגרות נותנות לנו, בתור בני אדם, הרגשה של סדר ושליטה.

במידה והילד שלכם לא יהיה בתוך מסגרת, הוא יהיה חופשי לעשות מה שהוא רוצה ומצד אחד זה מעולה מכיוון שהוא פנוי לעשות את הדברים שהוא אוהב ומתעניין בהם אך מצד שני זה פתח לבעיות ובלגן כי אין מה שישאיר אותו בתלם וילמד אותו להבדיל בין טוב לרע.

לוח זמנים לילדים, מבהיר להם בכל רגע נתון ביום מה הם אמורים לעשות ומה יבוא מיד אחר כך. הסיבה שזה כל כך חשוב היא שללא לוח זמנים, הילד פשוט היה יושב מול הטלוויזיה כל היום או משחק בצעצועים. זמן המשחק הוא חשוב וחייב להיות חלק מרכזי בלוח הזמנים של הילד שלכם אך חשוב מאוד שהוא יעשה עוד כמה דברים במהלך היום.

לוח זמנים לילדים
לוח זמנים יעשה להם רק טוב

לוח זמנים לילדים – מה אפשר להכניס ללוח הזמנים

זמן מסך – בימינו, המסכים והפן הדיגיטלי, הוא חלק מרכזי בחיים שלנו וגם של ילדינו הקטנים. לכן, אין זה סוד שהם יבקשו לראות טלוויזיה או לשחק במחשב או בטלפון. גם בשבילכם וגם בשבילו, אנו מציעים כן לאפשר לילד לקבל קצת זמן מסך אך חובה (חובה!) שהוא יהיה מוגבל בזמן ובתוכן. אתם תקבעו כמה זמן מותר לילד שלכם להיות מול מסכים ובמה הוא יצפה או ישחק. אנו ממליצים על סדרות חינוכיות כמו דורה למשל.

משחקים – זמן המשחקים הוא הזמן שבו הילדים לומדים המון ונהנים בו הכי הרבה. אנו ממליצים לחלק את זמן המשחקים לכמה פעמים במהלך היום וכל פעם צריכה להיות שונה. פעם לשחק בצעצועים, פעם לצייר או לצבוע ופעם לצאת החוצה לשחק בגן המשחקים השכונתי.

לוח זמנים לילדים
חובה שיהיה בלוח הזמנים זמן למשחקים

אוכל – הילד צריך לאכול שלוש פעמים ביום וזה זמן מעולה ללימוד. קראתם נכון, זמן טוב ללימוד! הלמידה יכולה להתחיל בהכנת האוכל. תנו לו לעזור לכם ככל האפשר, בין אם זה בערבוב או מזיגת מים. הפעולות הללו שהוא עושה לבד מפתחות את העצמאות שלו ואת ההבנה של איך הפעולות שהוא מבצע, עובדות. בנוסף, בזמן האוכל עצמו אפשר ללמד אותו נימוסי שולחן כמו איך לאכול נכון עם מזלג או שיש לפנות את השולחן בסיום הארוחה.

שינה – שנת צהריים היא קריטית בעבור הילד. שנת הצהריים גורמת לו לישון טוב יותר בלילה וגם מכניסה לו אנרגיות להמשך היום.

שגרת לילה – כדי להכין את הילד לשינה, רצוי להכניס שגרה בתוך השגרה. לקראת סוף היום והכנסת הילד למיטה לשינה, חשוב לבצע שגרה מסוימת שתגרום לו להבין שבקרוב הולכים לישון. שגרה זו, בצריכה להתקיים באותו הזמן, לבצע את אותן פעולות ובאותו סדר בכל יום תגרום למוחו וגופו של הילד להתחיל להתעייף מכיוון בשל ההבנה שבקרוב הולכים לישון. השגרה יכולה לכלול אמבטיה, שעת סיפור או פעילות מרגיעה אחרת כמו עיסוי.

לוח זמנים לילדים יעזור גם לכם לעבור את היום בצורה קלה ופשוטה יותר כי לא תצטרכו לשבור את הראש לגבי איך להעסיק את הילד. כדאי לרענן את השגרה מפעם לפעם ולא לעשות את אותן הפעילויות בכל יום ויום. זה יעזור לילד שלכם ללמוד דברים אחרים וגם לא להשתעמם מאותן פעילויות בכל יום.

רוצים לקרוא מאמרים בנושא נעלי צעד ראשון? אם כן, לחצו כאן.

שאלות נפוצות

לוח זמנים לילדים – מהם היתרונות של לוח זמנים לילדים?

בתור בני אדם אנו פורחים במסגרות ולכן חשוב להכניס את הילד לשגרה מסוימת בגיל צעיר. בנוסף, במהלך חייו הילד יעבור בכמה מסגרות ורצוי שהוא יידע איך להתנהג בהן מגיל קטן.

לוח זמנים לילדים – מה לוח הזמנים צריך לכלול?

אין לוח זמנים מסודר בעבור כל הילדים. כל ילד צריך לוח זמנים משלו ולכן אין דברים שלוח הזמנים חייב לכלול, חוץ מזמן לאוכל. מומלץ להכניס ללוח הזמנים זמן למשחקים מכיוון שזהו זמן בו הילדים לומדים המון. יש לכלול פעולות יצירתיות כמו ציור או צביעה, פעולות מהנות כמו יציאה לגן המשחקים וגם זמן משחק לבד.

לוח זמנים לילדים – מה קורה אם הילד לא מעוניין בלוח זמנים?

קודם כלף זה יכול לקרות. המטרה היא להכניס אותו ללוח זמנים מבלי שהוא שם לב בכלל. לוח הזמנים לא חייב להיות גלוי לילד אלא לכם. אתם קובעים את זמן הארוחות, אתם קובעים את הפעילויות שהוא יעשה באותו היום ואסור להיכנע לרצונות שלו במידה והם לא מתאימים. לוח הזמנים חייב להיות מותאם לילד ואם הוא מסרב לעקוב אחריו, יכול להיות שלוח הזמנים הנוכחי פשוט לא מתאים לו.