בעיות התנהגות יכולות להיות בעיה עבור הורים רבים ויש כאלה שבשלב מסוים מרימים ידיים. פשוט אסור שזה יקרה. בעיות התנהגות מעידות (ברוב הפעמים) על בעיה עמוקה יותר אצל הילד והורה שמוותר על לפתור את הבעיה, בעצם מוותר על חלק בילד שלו. אין כזה דבר ילד בעייתי ולכן שמנו את המילה הזו במרכאות בכותרת. יש ילד שלא טוב לו מסיבה מסוימת והוא מקרין את מה שהוא מרגיש דרך ההתנהגות שלו.

גם אם יש לכם (ואנחנו יודעים שיש לכם) את הכוונות הטובות ביותר, לפעמים הילד פשוט עקשן ואי אפשר להגיע אליו. זה עלול להיגרר לצעקות, מריבות ואפילו עונשים. דברים אלה גורמים לאווירת מתח בבית ואף אחד לא רוצה שזה יקרה.

אם לילד שלכם יש בעיות התנהגות, יש דרך לפתור את זה. במאמר הבא, אנו נציג בפניכם, הורים לילדים "בעייתיים", 4 דרכים נעימות ופשוטות שבעזרתן תוכלו לשנות את ההתנהגות של הילד שלכם כך שהוא עדיין יהיה ילד עצמאי אך כזה שיכבד את הסמכות שלכם בתור הורים.

בעיות התנהגות – הדרכים לשיפור ההתנהגות

  1. ישירות ושינוי גישה
  2. חפשו להבין ולא להאשים
  3. תהיו אמפתיים
  4. סבלנות (והרבה!)

כשהילד שלכם, עושה הכל כדי לעצבן ולהרגיז, יישום של אחת הדרכים הללו יכול לעזור להבין מהי הבעיה העמוקה יותר, לפתור אותה ולשחרר ממנו (ומכם) המון חוסר נוחות וכעס. הדרכים האלו עובדות ויש את ההוכחות לכך מעדויות של הורים שונים.

הדרכים החיוביות שמיד נציג בפניכם, הופכות את ההורות ממצב של הוראות ופקודות למצב של שיתוף פעולה יחד עם הילדים. זה תורם לאווירה הנעימה בבית ובמרקם המשפחתי.

בעיות התנהגות – ישירות ושינוי גישה

שני האלמנטים הללו צריכים להגיע יחד. בואו נעשה רגע ניסוי – אל תחשבו על אריה ירוק וענק. תעצמו עיניים ותעלו תמונה של מה שעולה לכם בראש. מה עלה לכם לראש? ככל הנראה, אריה ירוק וענק כי זה מה שהכנסנו לכם לראש.

ככה עובד גם הראש של הילד שלכם. במידה ותגידו לו לא לעשות משהו, הוא יעשה בדיוק את מה שביקשתם ממנו לא לעשות. לכן, יש צורך בשינוי גישה וישירות. אל תגידו לו מה לא לעשות, תגידו לו מה כן לעשות. רוב ההורים מבקשים מהילד שלהם לא לעשות משהו, הוא עושה בדיוק ההפך ואז העצבים עולים וגם הטונים.

במקום להגיד לילד – "אל תמשוך בזנב של הכלב", תגידו "בוא תראה לי איך אתה מלטף את הכלב יפה". בצורה כזו, הילד ירצה להוכיח לכם שהוא יכול לעשות את מה שביקשתם ממנו. השינוי בגישה, הישירות והבקשה היפה, תרכך מעט את הילד והוא כבר לא יתנגד.

בנוסף, נסו להבין שבמידה ואתם אומרים לילד לא לעשות משהו, זה יותר מסובך בשבילו להבנה מאשר בקשה כן לעשות משהו. אם אמרתם לו לא לעשות משהו, הוא צריך קודם כל להבין מה הוא עושה לא נכון, אח"כ להבין מה אתם רוצים שהוא יעשה ולבצע. כשאתם מבקשים מהילד לא לעשות משהו, אתם עושים סיבוב רציני במקום ללכת ישר. דרך זו מנסה לשנות בדיוק את העניין הזה.

בעיות התנהגות
תאמצו גישה חיובית יותר

בעיות התנהגות – חפשו להבין ולא להאשים

פשוט יותר להאשים ולתת סיבות להתנהגות הלא טובה של הילד מאשר לנסות ולהבין למה הוא מתנהג כך. "הוא בטח רוצה לעצבן אותי בכוונה, הוא בטח סתם רשע אל אחיו/אחותו, הוא לא מעריך את מה שיש לו" ועוד. אלו רק חלק מהסיבות שהורים נותנים לעצמם כסיבה להתנהגותו של הילד.

זוהי לא אשמתכם, אנו הורגלנו לכך שאם מישהו מתנהג לא יפה, זה בגלל איזושהי סיבה לא טובה. בנוסף, הרבה פעמים, החברה שלנו גורמת לנו לחשוב שאם הילד מתנהג לא יפה, ההורים אשמים בכך. זה פשוט לא נכון. ההנחה שאנו צריכים להכניס לראש שלנו היא שאם ילד מתנהג לא יפה, זה כי יש בעיה עמוקה יותר ואם ההורה מצליח לדובב את הילד כדי להבין מהי הבעיה, הוא הורה שיכול לעזור לילד וללמד אותו שיעור לחיים.

מחקרים הראו שהכל מתנקז בסופו של דבר לתקשורת. לפעמים ילדים לא יודעים להסביר מה הם רוצים ומה מפריע להם ובעצם התנהגותם הלא טובה, הם מנסים להראות להורים שישנה בעיה מסוימת. כאשר ההורים מורידים רגע הילוך ומנסים להבין מה קורה, הם יצליחו לפתור את הבעיה בצורה יותר מהירה ואפקטיבית מאשר אם הם יצעקו על הילד. כך, תוכלו גם להראות להם איך לתקשר בצורה נכונה וטובה כך שגם יבינו אותם טוב יותר וגם הם יקבלו את מבוקשם מהר יותר.

בעיות התנהגות
אל תפנו מיד אצבע מאשימה כלפי הילד

בעיות התנהגות – אמפתיה

יצירת אמפתיה אל מול הילד שלכם היא לא דבר פשוט כמו שזה נשמע. אומנם זה הילד שלכם ואתם אוהבים אותו בכל ליבכם, אבל בגלל שאתם אלו שסובלים מההתנהגות שלו, אתם חושבים את הדברים הרעים שדיברנו עליהם בתחילת הדרך הקודמת ("הוא בטח רוצה לעצבן אותי בכוונה, הוא בטח סתם רשע אל אחיו/אחותו, הוא לא מעריך את מה שיש לו"). לכן, יצירת האמפתיה כלפיו היא קשה אך היא חשובה מאוד בדרך לקבלת התוצאה הרצויה מבחינתכם.

תחשבו על מצב כזה – אתם מדברים עם נציג שירות ומתלוננים על בעיה. נציג השירות פשוט לא מוכן להקשיב לצד שלכם וטוען בתוקף שאין שום בעיה. אתם מתקשרים שוב, עונה לכם נציג שירות אחר והוא מנסה להבין את הבעיה שלכם ולמצוא דרכי פתרון שישביעו את רצונכם, למרות שגם הוא טוען שאין שום בעיה. מאיזו שיחה תצאו שמחים יותר? כמובן שמהשיחה עם הנציג השני, כי למרות ששניהם טענו שאין שום בעיה, הנציג השני היה מוכן לשמוע את הצד שלכם וניסה לפתור את הבעיה ככל האפשר, מה שהנציג הראשון לא עשה. כך גם עובדת האינטראקציה עם הילד שלכם.

אם לא תנסו להבין אותו, רק תצעקו עליו ותכעסו, הוא ייסגר בפניכם ואתם בפניו. הורות היא עניין של התייחסות ותשומת לב. במידה והילד לא יקבל את הדברים הללו הוא יעשה הכל כדי לקבל אותה, גם היא רעה. כשאנחנו מפתחים אליו אמפתיה, אנחנו נותנים לו התייחסות חיובית וההתנהגות שלו תהייה חיובית.

בעיות התנהגות
אם לא תציגו בפניו אמפתיה, הוא ימשיך להיות סגור

בעיות התנהגות – הרבה סבלנות

סבלנות לא קונים בשום חנות ולכן אתם צריכים למצוא אותה בעצמכם. הסבלנות היא כדי לתת לילד לעבד את הבקשה שלכם. מחקרים הראו שילד עד גיל 7 לוקח כמעט 20 שניות לעבד בקשה ולהתחיל להגיב אליה. לכן, חשוב להמתין דקה כדי לראות האם הילד אכן מבין את מה שביקשתם ממנו. לפעמים, הילד יעשה משהו נוסף עד שהוא יתחיל לעשות את מה שביקשתם. תנו לו רגע. זה הזמן שלו להבין את מה שביקשתם. במידה ומיד לאחר מכן הוא לא עושה את מה שביקשתם, יכול להיות שהוא לא הבין ואז בקשו שוב.

כמובן, זה לא עובד תמיד כי בסופו של דבר, הילדים שלנו הם בני אדם ולא רובוטים אבל זה שווה לנסות.