נעליים ורגליים זה שילוב שהולך יד ביד או רגל ברגל, איך שתרצו. עם השנים, התפתחו הרבה אמונות כאלה ואחרות בנושא בנוגע לתינוקות בכל הנוגע להליכה שלהם ולשימוש והצורך שלהם בנעליים. במאמר הבא, אנו נציג 6 אמונות כאלה ונפריך או נאשש אותן, עם הסברים כמובן. אז בואו נתחיל.

נעליים ורגליים – אצל ילדים קיימות רק שתי אופציות תנועה ברגליים: זחילה והליכה

זהו כמובן שקר!

כף הרגל היא מבנה מורכב מאוד עם 26 עצמות, 33 מפרקים, למעלה ממאה שרירים, גידים ורצועות, ואלפי קצות עצבים חושיים. הרגליים תומכות בגופנו כשאנחנו עומדים, ומאפשרות תנועה דינמית כשאנחנו זזים. לרגליים יש גם פונקציה חשובה נוספת המכונה הפונקציה הפרופריוצפטיבית. היכולת הפרופריוצפטיבית שלנו היא זו המאפשרת לנו הבין את מיקום גופנו במרחב גם בלי להסתכל איפה אנחנו נמצאים. אומנם לא נדע איפה אנחנו בדיוק אך אנחנו נדע לאיזה כיוון אנו פונים.

כף הרגל היא האיבר הפרופריוצפטיבי המפותח ביותר שיש לנו, ששולח יותר מידע אל המוח שלנו מאשר הידיים.

חלקי הגוף בהם משתמשים ילדים צעירים יותר מכל האחרים כדי ללמוד על העולם החיצון הם הפה ובעיקר הרגליים ולכן ההנחה שיש להם רק שתי אופציות של זחילה והליכה, היא לא נכונה בכלל.

נעליים ורגליים
הרגליים שלהם עושות הרבה יותר מרק לזחול או ללכת

נעליים ורגליים – המטרה של נעלי טרום הליכה היא להגן על רגלי התינוק

אמת לאמיתה.

בתחילת חייהם, הרגליים הן כפי שאמרנו, האיבר שדרכו הילדים שלנו לומדים על העולם והמרחב בדרך הטובה ביותר ולכן יש לתת להם להסתובב יחפים כמה שיותר. 

כבר דיברנו כמה פעמים על כך שהצעדים הראשונים של הילדים צריכים להיות ללא נעליים מכיוון שכך הם לומדים איך להתייצב נכון על הרגליים שלהם. רק לאחר מכן הוא יצטרך נעלי טרום הליכה כדי שיגנו על הרגליים שלו.

למדו עוד על הנושא במאמר שלנו על נעלי טרום הליכה.

נעליים ורגליים – הליכון עוזר לתינוק לעשות את צעדיו הראשונים וללמוד איך ללכת

שקר מסוכן!!!

זה מובן לגמרי איך האמונה הזו הגיעה אל התודעה – ההליכון מחזיק את הילד וזה נראה שהילד יציב ולומד איך הולכים צעד אחר צעד מבלי שהוא ייפול. האמת היא הפוכה לגמרי.

ההליכון דווקא מעכב את התפתחות ההליכה וההתפתחות המוטורית התקינה של הילד מכיוון שההליכון גורם לילד לעשות תנועות שהן לא כל כך טבעיות. תנועות אלו לא מסייעות להתפתחות העצמות והמפרקים שלו ואף פוגעות בה.

החלק המסוכן הוא שהמון תאונות קורות בגלל הליכונים אלו. ילדים רבים הולכים ברחבי הבית בעזרת ההליכון וברגע אחד של חוסר תשומת לב, הם עלולים ליפול במדרגות ובשל העיצוב של ההליכון, הם ייפלו ישירות על הראש או הצוואר. תאונות אלו יכולות לקרות לא רק במדרגות אלא בכל מקום שיש בו משהו שעלול לגרום לילד ליפול.

נעליים ורגליים
אל תקנו הליכון לתינוק!

נעליים ורגליים – נעליים צמודות מדי גורמות לציפורן חודרנית

זה אכן נכון.

הסיבה לכך היא פשוטה – נעליים צמודות ידחפו את ציפורני הרגליים לעור.

חיידקים נכנסים לפצעים הקטנים הנגרמים על ידי חדירת הציפורן לעור, דבר הגורם לזיהום. בנוסף, הכאב הוא לא נעים.

נעליים ורגליים – אם תינוק מטה את רגליו פנימה כשהוא הולך, יש להתייעץ עם מומחה

אמירה זו היא נכונה חלקית.

זה טבעי לגמרי שההליכה של תינוק שרק התחיל ללכת, תהייה מעט מוזרה ולא הכי יציבה או ישרה ולפעמים זה גם גורם להם להטות את רגליהם כלפי פנים או חוץ. רק לעיתים רחוקות זה מפריע להם להליכה ועם הזמן זה נעלם וההליכה שלהם מתיישרת.

במידה וזה לא עובר עד גיל שלוש בערך, רק אז יש צורך לפנות למומחה והתיקון של הבעיה הוא די קל באמצעות נעליים מיוחדות הנותנות את התמיכה המתאימה ומסדרות את ההליכה של הילד.

נעליים ורגליים – אם הילד צולע ומתלונן על כאבים, יש לגשת מיד לרופא

נכון לגמרי.

אם הילד צולע ומתלונן על כאבים, יש לפנות לרופא לאבחון הבעיה. לפעמים יש אופציה לבדוק באופן עצמאי מהי הבעיה ואולי למצוא איזשהו קוץ או שבב שנכנס ברגל וגורם לאי נעימות אך במידה ואתם לא מצליחים למצוא את הבעיה, יש לגשת לרופא.

לעיתים, הבעיה היא עמוקה יותר כמו מכה מנפילה שעלולה לגרום לסדק או שבר ולעיתים זה יכול להיות זיהום או דלקת מסוימת. לכן, יש לאבחן זאת בהקדם כדי לטפל בבעיה מהר ככל האפשר.

כפי שראיתם, חלק מהאמונות הללו נכונות, חלק שקריות וחלקן אף מסוכנות. לפני שאתם ישר עושים את מה שמציעים לכם, כדי להתייעץ עם אנשי המקצוע או רופא הילדים כדי לקבל תמונה רחבה יותר. זה שמשהו מסוים היה טוב עבור הילד של חברים שלכם, או לבן הדוד הקטן שלכם, לא אומר שהוא יתאים גם עבור הילד שלכם. לכן, קחו את כל האמונות הללו בעירבון מוגבל ונסו להפריך או לאשש אותן בעצמכם לפני שאתם מתחילים לספר אותן לכולם.