מוות בעריסה היא תופעה שאין לה הסבר והיא מכה קשה בעבור הורים שחווים אותה. זהו הסיוט של כל הורה. תסמונת מוות בעריסה פוגעת גם בתינוקות בריאים לגמרי מכיוון שזו פגיעה תפקודית בעיקרה שפוגעת בנשימה של התינוק. רובם הגדול של המקרים התרחשו עוד לפני שהתינוק הגיע לגיל חצי שנה למרות שהיא יכולה לקרות גם לתינוקות עד גיל שנה. מוות זה קורה בעיקר בשעות הלילה (אך לא רק) בזמן שהתינוק ישן. 

ישנם כמה דברים שהם בשליטת ההורים ויכולים לעזור להוריד את הסיכוי לחוות את התופעה. במאמר, אנו נדבר בדיוק על הדברים הללו. קראו טוב טוב ויישמו את הדברים האלו. כך, אתם יכולים למנוע מעצמכם כאב לב גדול.

מוות בעריסה – מה יכול להפחית את הסיכון?

קודם כל ולפני הכל, אתם צריכים לדאוג למרחב שינה בטוח בעבור התינוק שלכם. כדי לעשות זאת, יש כמה דברים שאתם צריכים לעשות. הדבר הראשון הוא להשכיב את התינוק שלכם על הגב ולא על הבטן. שימו לב שהמשטח עליו הוא שוכב הוא חזק ויציב מספיר כדי להחזיק אותו. חשוב מאוד לוודא שלא חם לו מדי. לכן, אתם צריכים לפתוח חלון, להדליק מאוורר/מזגן או כל דבר אחר כדי שהחדר יישאר קריר מספיק (אך כמובן לא קר מדי). הדבר האחרון הוא לשים לב שהמרחב שלו מספיק רך ובטוח כדי למזער את הסיכוי לפגיעה.

מוות בעריסה
שכיבה על הגב היא חשובה ביותר כדי למנוע מוות בעריסה

הדבר הבא שאתם יכולים לעשות שהרבה הורים חוטאים בו מהחשש, הוא לתת לילד שלכם לישון במיטה משלו. הורים רבים משכיבים את הילד לישון במיטה שלהם יחד איתם. זו טעות ויש להשכיבו במיטה משלו, שם הוא הכי בטוח. כמובן, שהמיטה שלו יכולה להיות בחדר שלכם.

מוות בעריסה
מרחב בטוח זה הדבר החשוב ביותר

הנקה היא לא עניין שנעים לאימהות רבות וחלקן גם לא עושות אותו אך גם הוא יכול למנוע את התופעה של מוות בעריסה. זה לא משנה אם המזון שהוא מקבל הוא מחלב אם בלבד, שילוב של חלב אם ותחליפים כאלה ואחרים או שאתן מניקות רק לכמה חודשים בודדים. זה עושה את ההבדל.

הדבר האחרון אך כזה שיכול להיות החשוב ביותר הוא לעטוף את התינוק שלכם. בכך שאתם עוטפים את התינוק שלכם, אתם בעצם מגבילים אותו לרמה מסוימת וכך אתם מונעים ממנו לזוז ולהתהפך. העטיפה שומרת עליו במצב שבו השארתם אותו (על הגב כמובן!). העטיפה תורמת לנוחות של הילד וכמו שאמרנו, זה הדבר החשוב ביותר. בנוסף, בעטיפתו, אתם מונעים ממנו הגעה לשמיכות, כריות, בובות או כל דבר אחר שנמצא במיטה שלו ועלול להוות סכנת חנק בצורה כזו או אחרת.

שימו לב, השמיכה בהם אתם עוטפים אותו, צריכה להיות מאווררת מספיק וכזו המנדפת זיעה ככל האפשר. הסיבה לכך היא שלילד יהיה מספיק נעים ולא חם מדי. השמיכה צריכה להיות גמישה מצד אחד כדי לאפשר לילד איזשהו מרחב תנועה אך חזק מספיק מצד שני כדי שהוא לא יצליח להשתחרר ממנה בכמה תנועות. ככה או ככה, השאירו את הכתפיים חשופות.

עטיפה נכונה – אין באמת דרך לעטוף נכון כי לכל אחד יש את הדרך שלו אך חשוב לשים לב שלא עטפתם את הילד בצורה הדוקה מדי. כדי לבדוק זאת, הכניסו יד בין השמיכה לבין החזה של הילד. אם הצלחתם לעשות זאת בצורה די קלה, עטפתם את הילד טוב. במידה והעטיפה תהייה הדוקה מדי, אתם עלולים לפגוע בילד ולגרום לו לפגיעות לטווח ארוך.

מוות בעריסה
עטיפה נכונה יכולה לעזור גם כן

עכשיו, אחרי שאתם יודעים קצת יותר על תסמונת מוות בעריסה ואתם גם יודעים איך אפשר להפחית את הסיכון של תסמונת זו, אתם יותר מוכנים להיות הורים. עברו על הדברים שעליהם דיברנו והוציאו אותם לפעולה.

רוצות לקרוא עוד מאמרים בנושא בטיחות? לחצו כאן.

שאלות נפוצות

מוות בעריסה – מה יכול למנוע מוות בעריסה?

הדברים שיכולים לעזור למנוע מוות בעריסה הם: הנקה, עטיפת התינוק, שינה על הגב, שינה במיטה משלו.

מוות בעריסה – מהם הדברים שחייבים לעשות?

תמיד הניחו את תינוקכם על גבו, הניחו אותם על מזרן שינה יציב וחזק, שימו לב שלא חם לו מדי, וודאו שמרחב העריסה שלו הוא רך ובטוח.

מוות בעריסה – איך יודעים שהתינוק עטוף בצורה טובה?

אם אתם מצליחים להכניס יד שטוחה בין המעטפת לבין החזה של התינוק שלכם – הוא עטוף בצורה טובה.